ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREPrawo
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


PATRON MERYTORYCZNY
Kancelaria prawnicza Wardyński i Wspólnicy

Prawo

MATERIAŁY PROBLEMOWE
14.11.2017r. 05:19

Przemysław Kałek - radca prawny, Maciej Kojro - student prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie ("Energia Elektryczna" - 10/2017)
Dewastacja sieci elektroenergetycznych wiąże się dla przedsiębiorstw sieciowych nie tylko z obowiązkiem naprawy urządzeń w celu przywrócenia dostarczania energii elektrycznej. Często zniszczone urządzenia powodują szkody po stronie osób postronnych, które występują z roszczeniami odszkodowawczymi przeciwko przedsiębiorstwom sieciowym. Sąd Najwyższy wyznaczył korzystne granice tej odpowiedzialności w tych przypadkach, w których sprawcy dewastacji nie udało się zidentyfikować.
10.11.2017r. 05:20

Przemysław Kałek, Radca Prawny, Partner w Kancelarii Radzikowski Szubielska i Wspólnicy Sp. k. ("Smard Grid Polska" - 2/2017)
Rozpowszechnianie się technologii Smart, a przede wszystkim inteligentnych liczników, otworzyć może całe spektrum możliwości zarówno przed dostawcami, jak i odbiorcami energii elektrycznej. Nie wszystkie jednak z tych ułatwień będzie można wykorzystać, gdyż na przeszkodzie staną obowiązujące regulacje prawne oraz zapadłe na ich podstawie orzeczenia sądowe. Inspiracją do napisania tego artykułu są poglądy Sądu Najwyższego wyrażone w wyroku z dnia 24 lutego 2017 r. (sygn. akt IV CSK 178/16), w którym Sąd narzucił dodatkowe obowiązki na operatorów systemów elektroenergetycznych i sprzedawców.
30.10.2017r. 05:11

Oświetlenie uliczne w Polsce pochłania blisko 2500 GWh i odpowiada za znaczną cześć emisji gazów cieplarnianych pochodzących z wytwarzania energii elektrycznej. Inwestycje w modernizację oświetlenia charakteryzują się kilkuletnią stopą zwrotu i zmniejszeniem zużycia energii od 50 do 70 proc. Biorąc pod uwagę fakt, że 30-50 proc. kosztów energetycznych w gminie pochłania niezmodernizowane oświetlenie, kluczowym staje się realizowanie tych właśnie inwestycji, zarówno z pobudek czysto ekonomicznych, jak i ekologicznych.
Autor: Sebastian Marszałkowski ("Inteligentne Miasta i Regiony" - 2/2017)
23.10.2017r. 05:07

Maciej Szambelańczyk - Radca Prawny, Partner w WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr sp.k. ; Krzysztof Sikorski, LL.M., Radca Prawny - Associate w WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr sp.k. ("Inteligentne Miasta i Regiony" - 2/2017)
Kwestie związane z obsługą i wykorzystaniem infrastruktury oświetleniowej, w tym z jej ewentualnymi modernizacjami, w największym stopniu zależą od statusu właścicielskiego tej infrastruktury. Aby zatem w możliwie jasny sposób przedstawić tę problematykę, konieczne jest wskazanie i opisanie możliwych sytuacji, które mogą występować na rynku.
05.10.2017r. 05:28

Łukasz Baran - Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Instytut Techniki Cieplnej im. B. Stefanowskiego, Studia doktoranckie; Tadeusz Skoczkowski, Sławomir Bielecki - Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Instytut Techniki Cieplnej im. B. Stefanowskiego; Arkadiusz Węglarz - Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Inżynierii Budowlanej ("Energetyka" - wrzesień 2017)
Przedstawiona w niniejszym artykule analiza obejmuje pierwsze dwa lata działania aukcyjnego systemu wsparcia. W artykule pominięta została kwestia określania ceny referencyjnej oraz uiszczania opłaty zastępczej. Wyciągnięcie wniosków z opartych na skromnych doświadczeniach mechanizmu aukcyjnego jest trudne, dlatego autorzy na podstawie analizy dokumentów i obserwacji podnoszą zagadnienia, na jakie w najbliższym czasie należy zwrócić uwagę.

26.09.2017r. 05:04

Praca jest dyskusją nad możliwościami wdrożenia zaprojektowanych w nowelizacji ustawy o OZE struktur energetycznych: klastrów i spółdzielni. Zidentyfikowane zostały obszary ryzyka dla systemu elektro-energetycznego (SEE) wynikającego z nieadekwatności projektowanych przepisów do rzeczywistej konstrukcji rynku energii elektrycznej w Polsce. Przedstawiona została idea wprowadzenia nowych instytucji do prawa energetycznego nowelizacją ustawy o OZE oraz geneza rozwoju tych struktur zarówno na terenie Polski jak i w Europie.
21.09.2017r. 05:26

Rafał Świstak - PTPiREE ("Energia Elektryczna" - 8/2017)
Na początku lipca br. do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o rynku mocy. Jednym z jego głównych celów jest zapewnienie przyszłego bezpieczeństwa energetycznego, rozumianego - jak czytamy w uzasadnieniu przedłożenia Rady Ministrów - jako równoważenie dostaw z zapotrzebowaniem na energię elektryczną.
19.09.2017r. 05:09

Leszek Juchniewicz, OSDnEE, Grzegorz Pizoń, Ernst & Young ("Nowa Energia" - 4/2017)
W KSE funkcjonują liczne przedsiębiorstwa, realizujące różne zakresy działalności energetycznej. Zgodnie z zasadą unbundlingu, przedsiębiorstwa energetyczne odrębnie organizują i prowadzą działalność polegającą na wytwarzaniu, przesyłaniu lub dystrybucji oraz obrocie energią elektryczną. Istnieje jednak w gospodarce polskiej liczna grupa przedsiębiorstw energetycznych mających odmienny status. Nie dość, iż łączą w sobie działalność konkurencyjną i regulowaną, czyli dystrybucję i obrót energią, to dodatkowo występują w dwojakiej roli: jako odbiorca energii i jednocześnie jej dystrybutor. Mowa o zamkniętych systemach dystrybucyjnych.
06.09.2017r. 05:13

Leokadia Róg, Jadwiga Proksa, Iwona Zborowska ("Instal" - 7-8/2017)
W Polsce produkuje się w każdym roku około 10 tys. ton odpadów komunalnych. Na zagospodarowanie energii zgromadzonej w tych odpadach, poprzez oszczędność tradycyjnych surowców energetycznych, wskazują obecne trendy a zarazem przymus, gdyż odpady o cieple spalania powyżej 6 MJ/kg suchej masy nie mogą być składowane od 1.01.2016 r. Prowadzi to do konieczności energetycznego wykorzystania paliw z odpadów o cieple spalania
w przedziale 6-18 MJ/kg suchej masy, co może skutkować problemami podczas eksploatacji tradycyjnych kotłów. Sytuacja wymaga również prowadzenia ciągłych badań w celu określenia przydatności odpadów do termicznego przekształcania.
05.09.2017r. 05:28

W obecnym stanie prawnym podstawę do przetwarzania danych osobowych przez przedsiębiorstwa energetyczne stanowi przede wszystkim art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie danych osobowych (przetwarzanie jest dopuszczalne, gdy jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą) oraz art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Adam Frąckowiak - radca prawny, Kancelaria WKB, Wierciński, Kwieciński, Baehr ("Energia Elektryczna" - 7/2017)



cire
©2002-2017
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE