ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzie od CIREPrawo
W豉軼icielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plik闚 cookies. Je郵i nie chcesz, aby nasz serwer zapisywa na Twoim urz康zeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przegl康arce. Szczeg馧y.


PATRON MERYTORYCZNY
Kancelaria prawnicza Wardy雟ki i Wsp鏊nicy

Prawo

Nowe wsparcie dla przemys逝 energoch這nnego
18.03.2019r. 16:48

Marek Dolatowski, adwokat, praktyka sektora energii kancelarii Wardy雟ki i Wsp鏊nicy
Ministerstwo przedsi瑿iorczo軼i i technologii przedstawi這 d逝go wyczekiwany projekt ustawy o rekompensatach dla przemys逝 energoch這nnego w zwi您ku ze wzrastaj帷ymi kosztami polityki klimatycznej.
Idea rekompensat opiera si na za這瞠niu polityki klimatycznej, kt鏎a nie powinna wzrostem obci捫e doprowadza do tzw. ucieczki emisji, czyli przenoszenia si przemys逝 energoch這nnego poza UE. Takie wsparcie jest dozwolon pomoc publiczn, je郵i spe軟ia aktualnie obowi您uj帷e wytyczne Komisji Europejskiej w tym zakresie. Bazuj帷 na wytycznych, wzorem innych pa雟tw cz這nkowskich Polska przedstawi豉 sw鎩 w豉sny system rekompensat dla przemys逝 energoch這nnego. Jest on odpowiedzi na gwa速owny wzrost koszt闚 zakupu energii elektrycznej wywo豉ny wzrostem cen uprawnie do emisji gaz闚 cieplarnianych.

Warunki korzystania z systemu s nast瘼uj帷e:
1) prowadzenie instalacji w sektorze lub podsektorze energoch這nnym wskazanym w za陰czniku nr 1 do ustawy przy pomocy kod闚 PKD
2) wdro穎ny jeden z system闚:
• zarz康zania 鈔odowiskowego, o kt鏎ym mowa w art. 2 pkt 13 rozporz康zenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udzia逝 organizacji w systemie ekozarz康zania i audytu we Wsp鏊nocie (EMAS),
• zarz康zania 鈔odowiskowego potwierdzony przez niezale積 i uprawnion w tym zakresie jednostk akredytuj帷 certyfikatem ISO 14001,
• zarz康zania energi potwierdzony przez niezale積 i uprawnion w tym zakresie jednostk akredytuj帷 certyfikatem ISO 50001
3) niezaleganie z podatkami i sk豉dkami na ubezpieczenie spo貫czne
4) z這瞠nie wniosku o rekompensat zgodnie z ustaw.
Kwoty, jakie przeznaczono na system rekompensat koszt闚 uprawnie do emisji, s niebagatelne. W 2018 r. maksymalna wysoko嗆 rekompensat b璠zie wynosi ponad 530 mln z, a w nast瘼nych latach oscylowa b璠zie w przedziale od ok. 1 miliarda do prawie 1,8 miliarda z這tych. 字odki na wsparcie pochodzi b璠 ze sprzeda篡 przez Polsk uprawnie do emisji w drodze aukcji, kt鏎e trafi do tworzonego Funduszu Rekompensat Po鈔ednich Koszt闚 Emisji obs逝giwanego przez BGK.
Kwota rekompensaty wyliczana b璠zie trzema r騜nymi wzorami w zale積o軼i od produkt闚 wytwarzanych w danej instalacji, w oparciu o tzw. terminow cen uprawnie do emisji wyznaczan zgodnie z ustaw (dla 2018 r. jest to 25,02 z). Stosuj帷 jeden ze wzor闚, po podstawieniu liczb podanych dla 2018 r. dla zu篡cia energii elektrycznej na poziomie 100 000 MWh w 2018 r., otrzymujemy kwot 1 409 126,4 z. Od tego trzeba odj望 kwot 14 091,80 z, aby uzyska ostateczn wysoko嗆 rekompensaty, o kt鏎 mo積a zawnioskowa.

Nale篡 pami皻a, 瞠:
1) Ka盥ego roku wyznaczono maksymalny pu豉p pomocy (w 2018 r. ponad 530 mln z). Je郵i wszystkie wnioski o rekompensaty b璠 wi瘯sze ni pu豉p, to rekompensaty zmniejsza si proporcjonalnie.
2) Od wyliczonej kwoty rekompensaty trzeba odj望 wielko嗆 rekompensaty, jaka przypada豉by na zu篡cie 1 GWh energii (st康 odejmowana kwota 14 091,80 z w kalkulacji powy瞠j). Ma to na celu wykluczenie z systemu ma造ch podmiot闚, dla kt鏎ych koszty administracyjne obs逝gi systemu rekompensat przewy窺za造by korzy軼i z niego p造n帷e. Poza tym ograniczeniem nie ma 瘸dnego innego ilo軼iowego kryterium dost瘼u do systemu.
3) Warto軼i do wzor闚, takie jak produkcja referencyjna i zu篡cie referencyjne energii elektrycznej, wyznacza si co do zasady dla okresu 2005-2011, chyba 瞠 instalacja wtedy nie dzia豉豉 lub dzia豉豉 kr鏂ej. W takim przypadku przyjmuje si 鈔edni wielko嗆 rocznej produkcji lub zu篡cia energii elektrycznej od dnia rozpocz璚ia dzia豉lno軼i do momentu, kiedy dzia豉lno嗆 ta b璠zie prowadzona przez cztery nast瘼uj帷e po sobie lata kalendarzowe. Od tego momentu produkcja referencyjna lub referencyjne zu篡cie energii elektrycznej przyjmuj warto嗆 sta陰 na kolejne lata i okre郵ane s jako 鈔ednie warto軼i z ostatnich trzech lat wspomnianego okresu. W pozosta造ch przypadkach stosowna warto嗆 jest okre郵ana jako 鈔ednia roczna wielko嗆 produkcji od dnia rozpocz璚ia dzia豉lno軼i do ostatniego dnia roku poprzedzaj帷ego rok, za kt鏎y s przyznawane rekompensaty.
4) Je郵i po okre郵eniu warto軼i referencyjnych dla produkcji lub zu篡cia energii dosz這 do zwi瘯szenia lub zmniejszenia zdolno軼i produkcyjnych, to nale篡 to wykaza we wniosku o rekompensat zgodnie z procedur wskazan w ustawie.
5) Poniewa o rekompensaty b璠zie mo積a ju wnioskowa za rok 2018, dane do wzoru za ten rok wprowadzono w przepisie przej軼iowym. Ka盥y zainteresowany mo瞠 zatem relatywnie 豉two oszacowa, czy warto spe軟i warunki udzia逝 w systemie rekompensat.
6) Od rekompensaty za 2019 r. b璠zie trzeba odj望 wsparcie z ustawy zamra瘸j帷ej ceny energii na 2019 r. - sprzedawcy energii b璠 musieli poda na wniosek odbiorcy kwot r騜nicy ceny w przeliczeniu na MWh, jak zaoszcz璠zili dzi瘯i zamro瞠niu cen.
7) Rekompensat trzeba przypisa do produktu energoch這nnego. Je郵i zatem produkcja obejmuje produkty nieobj皻e kodami PKD z za陰cznika nr 1 do ustawy, to b璠zie trzeba wnie嗆 o rekompensat tylko dla energii przypisanej produkcji energoch這nnej.
8) Rekompensaty na pokrycie koszt闚 uprawnie do emisji nie mog by przyznawane w odniesieniu do energii elektrycznej, w kt鏎ej cenie nie jest przenoszony koszt tych uprawnie. Dlatego wysoko嗆 rekompensat pomniejszana b璠zie o udzia zu篡cia przez instalacj energii elektrycznej wyprodukowanej w jednostkach nieuczestnicz帷ych w systemie handlu uprawnieniami do emisji oraz energii elektrycznej wyprodukowanej z biomasy w ramach instalacji uczestnicz帷ych w systemie EU ETS, kt鏎ej ilo嗆 okre郵a si proporcjonalnie do udzia逝 energii chemicznej biomasy w energii chemicznej ca這軼i paliwa zu篡wanego do wytwarzania energii elektrycznej.
9) Ustawa opiera si na obecnie obowi您uj帷ych wytycznych w tej materii. Od 2021 r. maj wej嗆 w 篡cie nowe wytyczne, co prawdopodobnie oznacza b璠zie konieczno嗆 nowelizacji ustawy.
10) Decyzj o przyznaniu lub odmowie przyznania rekompensat podejmowa b璠zie Prezes URE. Pierwszy wniosek o rekompensat za 2018 r. trzeba b璠zie wnie嗆 do Prezesa URE w terminie 2 miesi璚y od daty wej軼ia w 篡cie ustawy. Ustawa ma wej嗆 w 篡cie 14 dni od dnia og這szenia. W kolejnych latach wnioski nale篡 sk豉da do 31 marca, a Prezes URE b璠zie mie czas do 30 wrze郾ia na wydanie decyzji.
11) Wydanie decyzji przez Prezesa URE ws. przyznania rekompensat zawieszone jest do czasu uzyskania zgody Komisji Europejskiej na nowy system wsparcia.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, 瞠 publikowane komentarze s prywatnymi opiniami u篡tkownik闚 portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialno軼i za ich tre嗆.

Przes豉nie komentarza oznacza akceptacj Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materia堯w publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne op騧nienie w pojawianiu si wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowa funkcjonowania portalu. szczeg馧y...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2019
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE