ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREPrawo
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


PATRON MERYTORYCZNY
Kancelaria prawnicza Wardyński i Wspólnicy

Prawo

O tym jak w Polsce (nie) jest wspierana elektromobilność
18.07.2019r. 11:48

Łukasz Bondaruk, associate w kancelarii SSW Pragmatic Solutions
Realne wsparcie na zakup nowego pojazdu elektrycznego w historii polskiej elektromobilności nigdy wcześniej nie było bardziej w zasięgu ręki. Klika dni temu ujrzeliśmy zarys przepisów gwarantujących dopłaty do pojazdów elektrycznych dotyczących osób fizycznych. I jakkolwiek można uznać to za dobrą wiadomość, to - jak można się było spodziewać - diabeł tkwi w szczegółach.
W ubiegły poniedziałek mogliśmy zapoznać się z projektem rozporządzenia w zakresie elektromobilności. Projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia udzielonego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (dalej "Rozporządzenie") stanowi dookreślenie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych w zakresie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. To właśnie w ramach środków zebranych w tym funduszu celowym będą się odbywały wypłaty dla osób fizycznych finansowego wsparcia zakupu albo pojazdu elektrycznego, albo pojazdu napędzanego wodorem.

Od momentu opublikowania Rozporządzenia na stronach Rządowego Centrum Legislacji w prasie pojawiło się kilka nieprecyzyjnych informacji jakoby wsparcie na zakup nowych pojazdów elektrycznych było ograniczone do wartości pojazdu nieprzekraczającej 125 000 zł. Faktem jest, że taki limit został ustalony, ale będzie on dotyczyć jedynie zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Tymczasem zgodnie z przepisami regulującymi działanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu wśród podmiotów uprawnionych do ubiegania się o wsparcie są oczywiście osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, ale także wytwórcy, producenci czy przede wszystkim przedsiębiorcy. A przez przedsiębiorcę rozumie się m.in. osobę fizyczną wykonującą działalność gospodarczą.

W zakresie wsparcia udzielanego przedsiębiorcom regulacją, do której powinniśmy się odnosić w kwestii ustalenia jej wysokości, będzie odrębnie projektowane rozporządzenie (w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu). Rozporządzenie to nie wskazuje progu wartości auta, co do którego przedsiębiorca może ubiegać się o wsparcie. Zastrzeżono jedynie, że maksymalny poziom wsparcia zakupu nowego pojazdu elektrycznego wynosić będzie nie więcej niż 36 000 zł na jeden pojazd. Jest to jedyne "kwotowe" ograniczenie wysokości wsparcia dotyczące zakupu takiego pojazdu przez przedsiębiorcę. Nie wskazuje się tu jego maksymalnej wartości, pozostawiając dowolność wyboru beneficjentowi wsparcia.

Reasumując, przepisy o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu w przypadku nabycia nowego pojazdu elektrycznego określają trzy kategorie podmiotów, które mogą się ubiegać o wsparcie. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy, a także osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Co istotne, regulacje określające poziomy wsparcia w odniesieniu do każdego ze wskazanych podmiotów są obecnie jedynie projektami rozporządzeń. Stąd na chwilę obecną nie można jednoznacznie określać, że wsparcie na zakup nowego pojazdu elektrycznego (niezależnie od tego, który podmiot by tego dokonał) będzie wynosiło, w przypadku osób fizycznych, 37 500 zł a w przypadku przedsiębiorców i jednostek samorządu terytorialnego 36 000 zł. Co więcej, przyjęty górny limit zakupu nowego pojazdu elektrycznego przez osobę fizyczną (określony na kwotę 125 000 zł brutto) może zostać zwiększony.

Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że w Rozporządzeniu znalazły się błędy natury językowej, a niektórym przepisom brakuje precyzji. Pozostaje mieć nadzieję, że te wady zostaną zidentyfikowane i wyeliminowane na właśnie trwającym etapie konsultacji. Zainteresowane podmioty mogą składać uwagi do przedstawionego projektu Rozporządzenia do dnia 22 lipca 2019 r.

Analizując Rozporządzenie w obecnym kształcie nie sposób oprzeć się wrażeniu, że przyjęte kwoty wsparcia pojazdów nie odzwierciedlają potrzeby promowania pojazdów elektrycznych o większym zasięgu - a zatem takich, których cena nabycia zdecydowanie przekracza 125 000 zł. Jeśli te kwoty nie zostaną urealnione, to w dalszym ciągu będziemy jedynie mówić o potrzebie rozwoju elektromobilności zamiast go faktycznie stymulować.
Zobacz także:

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2019
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE