ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREPrawo
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


PATRON MERYTORYCZNY
Kancelaria prawnicza Wardyński i Wspólnicy

Prawo

KOMENTARZE
18.07.2019r. 11:48

Łukasz Bondaruk, associate w kancelarii SSW Pragmatic Solutions
Realne wsparcie na zakup nowego pojazdu elektrycznego w historii polskiej elektromobilności nigdy wcześniej nie było bardziej w zasięgu ręki. Klika dni temu ujrzeliśmy zarys przepisów gwarantujących dopłaty do pojazdów elektrycznych dotyczących osób fizycznych. I jakkolwiek można uznać to za dobrą wiadomość, to - jak można się było spodziewać - diabeł tkwi w szczegółach.
17.07.2019r. 11:34

Łukasz Bondaruk, associate w kancelarii SSW Pragmatic Solutions
Nie ulega wątpliwości, że w Polsce jesteśmy obecnie na początku drogi do w pełni rozwiniętego rynku szeroko rozumianej elektromobilności. Zasadnicze dla tego sektora ramy prawne obowiązują już od początku 2018 r., kiedy to w życie weszła ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jak pokazuje praktyka, sama ustawa i przewidziane w niej mechanizmy mające przyczynić się do zwiększenia liczby ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych nie wystarczą. Niezbędna wydaje się zmiana mentalności - zbudowanie u potencjalnych użytkowników świadomości, że auta elektryczne mogą być konkurencyjne w stosunku do tradycyjnych - tych z silnikami spalinowymi.
1 Jedynie ma marginesie należy wspomnieć, że Ustawa o elektromobilności nie odnosi się do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Regulacja FNT została zawarta w Ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2006 Nr 169, poz. 1199 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1155).
2 Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2006 Nr 169, poz. 1199 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1155).
3Przez Narodowy Cel Wskaźnikowy, zgodnie z Ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. 2014 r. poz. 1643 ze zm.), rozumie się "minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym, liczony według wartości opałowej".
4 Warto zaznaczyć, że 12 lipca 2019 r. do Sejmu wpłynął Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z tym projektem, doprecyzowaniu ulegną przepisy odnoszące się do kompetencji NFOŚiGW w zakresie FNT.
5 W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646).
6 W pierwotnej wersji ustawodawstwa o FNT nie widniała wzmianka o możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach funduszu przez osoby fizyczne niewykonujące działalności gospodarczej. Ustawodawstwo zostało zmienione wraz z uchwaleniem Ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1210).
7 Projekt rozporządzenia został opublikowany dnia 15 lipca 2019 r. i skierowany do konsultacji publicznych.
8 Wyłączono więc z tego zakresu koszty operacyjne ponoszone m.in. na reklamę, zakup czy dystrybucję paliwa.
9 Zgodnie z art. 29 ust. 6 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. 2009 Nr 157, poz. 1240 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869).
10 Wydane przez Ministra Energii w formie rozporządzenia na podstawie art. 28zg ust. 6 Ustawy o biokomponentach.
10.04.2019r. 05:10

Adw. dr hab. Mariusz Swora
Status prawny infrastruktury elektromobilności został unormowany w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/WE z 22.10.2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (dalej: "dyrektywa 2014/94"). Pomimo odesłań do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 2003/54/WE (dalej: "dyrektywa 2009/72" albo "dyrektywa elektryczna"), które znalazły się w treści dyrektywy 2014/94, od początku kwestią kontrowersyjną była możliwość zaangażowania operatorów systemów dystrybucyjnych (dalej: OSD) w budowę, utrzymanie i udostępnianie tego typu infrastruktury, a to głównie ze względu na zasady unbundlingu.
29.03.2019r. 12:10

Wyrok z dnia 28 marca 2019 roku wydany przez TSUE w sprawie C-405/16 Niemcy v. Komisja unieważnił decyzję Komisji potwierdzonej orzeczeniem Sądu (trzeciej izby) o uznaniu niemieckiej Erneuerbare-Energien-Gesetz (EEG, ustawa o energii odnawialnej) za przyznającą energochłonnym odbiorcom jako konsumentom finalnym korzyść o charakterze pomocy państwa.
Autor: Bruno Jasic
Wsparcie merytoryczne: r.pr. Przemysław Kałek
Praktyka Prawa energetycznego i Inwestycji
Radzikowski, Szubielska i Wspólnicy sp.k.
18.03.2019r. 16:48

Marek Dolatowski, adwokat, praktyka sektora energii kancelarii Wardyński i Wspólnicy
Ministerstwo przedsiębiorczości i technologii przedstawiło długo wyczekiwany projekt ustawy o rekompensatach dla przemysłu energochłonnego w związku ze wzrastającymi kosztami polityki klimatycznej.
07.03.2019r. 13:05

Marek Dolatowski, adwokat, praktyka sektora energii kancelarii Wardyński i Wspólnicy
Opublikowano projekt zmiany ustawy o odnawialnych źródłach energii, która w zamyśle ma umożliwić budowę nowych OZE przy możliwie niskim poziomie cen energii dla odbiorców.
12.02.2019r. 12:51

prof. dr hab. inż. Konrad Świrski, Transition Technologies SA
Jeśli ktoś uważa, że sposób pisania tajemniczych ksiąg lub paragrafów całkowicie zaginął to jednak warto zwrócić uwagę na uchwaloną w grudniu "ustawę o prądzie". Pomimo wprowadzenia tej ustawy już ponad miesiąc temu, wciąż trwają prace najlepszych ekspertów jak ustawa ma działać i w jaki sposób odbije się to na rynku energii i działaniu wszystkich jego podmiotów.
06.02.2019r. 13:23

Natalia Jankowska, Associate, Praktyka Infrastruktury i Energetyki DZP
Jeżeli operator instalacji EU ETS zamierza w 2019 r. handlować kontraktami pochodnymi na EUA, to w pierwszym kwartale 2019 r. musi przeprowadzić testy weryfikujące czy może handlować pochodnymi EUA bez zezwolenia KNF na prowadzenie działalności maklerskiej. Najpóźniej do 30 kwietnia 2019 r. musi też poinformować KNF.
29.01.2019r. 10:45

W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2538), istotne stało się wyjaśnienie kwestii możliwości dokonania zmian umów w sprawie zamówienia publicznego obejmujących zakup energii elektrycznej, zawartych po dniu 30 czerwca 2018 r. W szczególności, wprowadzone ww. ustawą regulacje oddziaływują na wysokość wynagrodzenia wykonawców, które w związku z realizacją tych umów instytucje zamawiające (odbiorcy) są zobowiązani zapłacić.
Urząd Zamówień Publicznych
07.01.2019r. 06:37

Obniżenie akcyzy na energię elektryczną jest środkiem selektywnej pomocy i wymaga w związku z tym notyfikacji Komisji Europejskiej - uważa Konfederacja Lewiatan i ocenia, że uzyskanie decyzji notyfikacyjnej przed końcem 2019 roku jest wątpliwe.
Konfederacja Lewiatan



cire
©2002-2019
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE